Napló

2010. március 30. - sportforras

 A sportolóknak az egyik legfontosabb dolog, hogy pontos visszajelzést kapjon teljesítményéről. Minél többfelől érkeznek ezek a visszacsatolások, anál pontosabb képet kap önmagáról.

Ilyen téren a sportoló is tud segíteni önmagán úgy, ha rendszeresen kitölti az "Edzés és Teljesítmény" naplóját az edzések és a versenyek előtt és után.

Ha te is szeretnél ilyesmit, nem kell mást csinálnod, mind fogni egy üres füzetet és azt a következő részekre bontani:

Események előtti blokk:

  • Célok: Jegyezd fel a fő célokat, amit az adott edzésen vagy versenyen el szeretnél érni (figyelj, hogy célkitűzésed megfelelő legyen, olvasd el a korábbi cikkeinket a témában).

Események utáni blokk:

  • Célok: Írd le mindazokat a célokat, amiket sikerült az adott edzésen megvalósítanod
  • Tévedések: Írd le, hol hibáztál, és egészítsd ki azzal, hogy hogyan lehetne megelőzni/kijavítani azt a későbbiekben (ezekből jövőbeli célok lehetnek...)
  • Az esemény minősítése: Írd le, milyen véleménnyel vagy az adott eseményen nyújtott teljesítményeddel. Mindenképpen tartalmazza mindazokat a dolgokat, amit elértél.
  • Állapot: Ide tartozik az érzelmi állapotod, hangulatod, fogékonyságod, érzékenységed feljegyzése, valamint az, mennyire tudtak megzavarni a játék közben, mennyire voltál stresszes, mennyire voltál képes koncentrálni, és elérted-e a flow állapotát. Pontozd ezeket egy 1-10 közötti skálán.

Ezek alapján egy általános képet kapsz arról, hogy mikor-mi zavar meg, hogyan reagálsz ezekre az ingerekre és segíti az önreflexiót. Segít, hogy meghatározd azokat a területeket, ahol fejelsztésre szorulsz, valamint a célállítással és a hibák azonosításával önmagad is tehetsz a gyengéid ellen. Ezzel az önbizalmad is javulhat. Ebben segíthet még az is, hogy folyamatosan célokat kell állítanod magad elé, amiket viszont el is érsz, valamint figyelemmel kísérheted a fejlődésed folyamát...

A bejegyzés trackback címe:

https://sportpszicho.blog.hu/api/trackback/id/tr961851759

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Spiritmonger 2010.03.31. 01:48:00

mint sportpszichológusoknak, akik a sportolók felkészítésében segédkeznek, mi a véleményetek a régebbi edzéselméletekről, módszerekről, ami a mentális felkészítést illeti, illetve, ha a sportolók felkészítése nem az ortodox, bejárt utat követi, akkor a sportpszichológusnak hol a helye a felkészítésben?
már kezdő versenyző- vagy gyerekcsoportban is kell a jelenlét, hogy később a versenyző elfogadja a szakembert, vagy esetleg elég az, ha az edző hivatkozik erre? az edző-versenyző-versenynaptár-szponzor-pszichológus-orvos-szülő-társ-barát-rivális-civil élet-pénz elegyből mi alapján jön létre az optimum? mit tehetnek ezért a sportpszichológusok?

sportforras 2010.04.01. 13:49:25

@Spiritmonger: Szia! Ahányan vagyunk, annyiféle választ tudnánk adni kérdéseidre :).

Kezdem az elején:
Edzők és sportpszichó:Ahogy az edző kiveszi a szerepét a sportoló fizikális és technikai fejlesztésében, úgy a sportpszichó a mentális ("fejben ott lenni") fejlesztésért felelős. Szóval ez a terület mintegy kiegészíti az edzéseket, hatékonyabbá teszi azt. Egyik sem helyettesíti a másikat. Nem az edzőt minősíti, ha a sportolója sportpszichóhoz jár. Sőt! Ha létre tud jönni egy edző-sportpszichó kapcsolat, abból a sportoló profitálhat.

Gyermek sportolónál nemcsak azért jó, hogy részt vesz ilyen típusú tanácsadáson,mert még nincs meg bennük az a fajta ellenállás, mint a felnőttekben, hanem azért is, mert nagyon hamar megtanulja a módszereket, amiket később egyedül is használhat.

Az "edző-versenyző-versenynaptár-szponzor-pszichológus-orvos-szülő-társ-barát-rivális-civil élet-pénz" közötti egyensúly nagyon egyénfüggő. Tényleg csak annyit tudok erre mondani, hogy a sportoló egyéni szükségletei szerint kell egy olyan beosztást csinálni, ahol számára minden fontos dolog megfér, fontosságuknak megfelelő mértékben.