Sportpszichó

Coming out?

2012. június 27. - sportforras

Több megkeresésünk is érkezett, hogy írjunk LMBT sportolók magyar helyzetéről. Őszinték leszünk, nincs reprezentáns mintánk, illetve nem áll rendelkezésünkre a hazai és külföldi sportpszichológiai szakirodalom áradata sem. Éppen ezért felkerestünk egy megbízható forrást, az Eurogames szervezőit, hogy nyilatkozzanak a témáról. Nem meglepő módon, a mi tapasztalataink hasonlóak az általuk elmondottakkal.

Egyéni sport – Csapatsport

Felvállalni a másságot sosem egyszerű. Figyelembe kell venni a sportoló helyzetét az egyesületben, a csapattagokkal való kapcsolatait, az edző viselkedését és nyitottságát, és még a szövetség/egyesület politikai és értékrendi véleményét is. Gyakran halljuk, hogy az egyesületek, vagy a csapatok úgy beszélnek magukról, mint egy családról. Ha ez így van, akkor a sportoló számára pont olyan nehéz lesz a coming out, mint otthon, ellenben ha ez a „család” elfogadó, akkor nyugodtan bízhat a pozitív fogadtatásban. Nehezebb a helyzet, ha ez a „család” konzervatívabb értékeket vall és a klasszikus családmodellre esküszik. Ekkor viszont nehezebb a sportoló helyzete, hiszen előfordult már, hogy egy edző azért mellőzte az addig nagyon kedvelt és egyébként nagyon eredményes sportolóját, mert felvállalta a szexuális másságát. Ez természetesen negatív diszkrimináció, ami előítéleteken alapul. De mi is történik ilyenkor a sportolóval? Eddig magát sportolóként definiálta, majd hirtelen ő lett a „meleg”. Tényleg elvesztette volna az eredményes versenyzői szerepkörét? Természetesen nem, csak a környezete az új információ alapján fogja jellemezni. Gyakori, hogy csak csapaton belül merik felvállalni a másságukat a sportolók, a külvilág felé, éppen e miatt a stigmatizáció miatt, nem. A csapat általában megvédi a tagjait, és miután megtapasztalják, hogy a csapattag viselkedése/versenyzői hozzáállása semmiben sem változik, ők ugyanúgy fognak hozzáállni, mint a coming out előtt.

darkside_wcbb_576x324.jpg

Csapatok esetében továbbá van még egy tényező, ami miatt a szexuális másságot el szokták ítélni, és ez a csapaton belüli párkapcsolatok kialakulásának lehetősége. Tény, hogy volt már arra példa, hogy egy csapaton belül, két azonos nemű játékos egy párt alkotott, és egy idő után a párkapcsolatuk megszakadt. Ez akár csapaton belüli feszültséghez is vezethet, hiszen a szakító felek nem minden esetben tudják otthon hagyni a magánéleti problémájukat. Ebben a helyzetben viszont nem az a probléma forrása, hogy egy meleg/leszbikus pár volt a csoportban, hanem éppen az, hogy a magánéletük bekerült a csoport dinamikájába. Ez viszont teljesen független a szexuális orientációtól, hiszen hallottunk már olyan történetet is, hogy két férfi sportoló egy hölgy kegye miatt veszett össze, ami kihatott a csapat életére, megítélésére és teljesítményére is. Ettől függetlenül sok félelem és téveszme él a LMBT sportolókkal kapcsolatban, amit szeretnénk kicsit megcáfolni.

Stigmák és előítéletek

A zuhanyzó: Nemcsak az élsportban, de az iskolákban is felmerül ez a téma. Testnevelés óra után a diákok zuhanyoznának, de van egy meleg/leszbikus társuk, aki előtt nem szeretnek zuhanyozni. Legtöbbször mobbing (pszichoterror) áldozatává  válnak. Gyakori előítélet a zuhanyzóval kapcsolatban, hogy az adott személy megbámulja az azonos nemű társait és megkívánja őket. Ez a feltevés természetesen téves. Egyrészt egy nőnek sem tetszik meg minden férfi és egy férfinek sem tetszik meg minden nő, másrészt nem bámulják meg az osztálytársaikat. Sőt! Gyakori nálunk, hogy a meleg/leszbikus diák inkább felmentést kér a testnevelés óra alól, hogy elkerülje ezeket az előítéleteket.

A vírus és az áttérítés és a szabad választás: Sokan attól tartanak, hogy ha megjelenik egy csapatban egy meleg/leszbikus, akkor járványszerűen „el fognak szaporodni”, vagy az adott sportoló át fogja téríteni a többieket. Természetesen ez is téves. Senki sem választja, hogy ő LMBT legyen. Egy nagyon kemény döntés az, hogy valaki fel meri vállalni a másságát, hiszen tisztában van az egyén az előítéletek és a stigmák súlyosságával, amikkel ez után meg kell küzdenie.

gay-footballer-advocate.jpg

Meleg=feminin; Leszbikus=maszkulin: Igen, ez az örök kedvenc. És mi sem bizonyítja az állítás téves voltját az, hogy egyre több focista vállalja fel másságát, akik, mondjuk ki, nem a feminin jellegzetességeikről híresek. De itt felhozhatnánk Nong Tum kickboxert is, aki ladyboy mellesleg. Tény, hogy sokszor a médiában ezt a képet erősítik, de ez körülbelül annyira valós, minthogy a nők nem szeretik a focit… Semennyire.

Minek vállalja fel? A szexualitás maradjon a magánügyük!: Persze a szexuális orientáció a magánélet területe. De akkor megkérek mindenkit arra, hogy nyisson ki egy sportújságot, teljesen mindegy, hogy melyiket. A cikkek egy bizonyos hányada a sportolókról és párjaikról szól, nem elítélő hangnemben. Ha a magánélet csak az otthoné, akkor ezeket a cikkeket is el kell ítélni. Másrészt, ha ezeknek a cikkeknek elfogadjuk a létjogosultságát és tényét, akkor negatív diszkrimináció az, ha mások nem beszélhetnek róla. De képzeljük bele magunkat a helyzetükbe: Hétfőn elindulunk dolgozni, és az első munkanap, ebéd közben megkérdezik, hogy telt a hétvégénk. Nem beszélhet arról, hogy merre jártak a párjával, mert akkor meg kellene említeni a párjukat is, amit viszont nem szabad, mert „nem illő”.

Segítségnyújtás mindkét oldal számára

Elsősorban az önismeretet ajánljuk. Fontos, hogy miután egy sportoló felismerte, hogy ő meleg/leszbikus, ismerje meg, fogadja el és szeresse meg magát. Ne féljen segítséget kérni, hiszen számos szervezet tud segíteni.  Sokat segíthet, ha egy olyan személyt keres meg a környezetében, akiben meg tud bízni, még szerencsésebb, ha ez a személy olyan, akinek van tapasztalata azzal kapcsolatban, hogy milyen nehézségekkel kell megküzdenie egy másságát felvállaló személynek. Elsősorban egy elfogadó család az, akinek a tagjai a legtöbbet tudnak segíteni önmaguk megértésében, elfogadásában. Ha ez nincs meg, akkor olyan, mintha kicsúszott volna az ember lába alól a talaj, éppen ezért nagyon fontos, hogy a közvetlen környezet hogyan fogadja a coming out-ot. A teljesség igénye nélkül, itt van néhány lehetőség, ahonnan segítséget lehet kérni.

  • Lehet ihletet és bátorságot szerezni a Coming Out monológokból
  • Meg lehet tapasztalni a teljes elfogadás érzését a sporton keresztül: Friss Gondolat Egyesület (FRIGO) vagy Atlasz LMBT Sportegyesületen keresztül
  • Iskolák számára ajánljuk a Melegség és megismerés című programot, amivel a fiatalok látáskörét lehet szélesíteni, a toleranciájukat növelni.

A bejegyzés trackback címe:

https://sportpszicho.blog.hu/api/trackback/id/tr854597547

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Judit10 2012.07.02. 17:08:31

A meleg olimpia az egy túlkapás! És diszkrimináció a javából!
Ha nem irritálnák állandóan különböző gyomrot forgató vonulással a többséget, állítom, hogy senkinek semmi baja nem lenne velük!

PannonBoy 2012.07.02. 18:48:06

@Judit10: Pont ez a mentalitás, ami nem fogadható el. Jogunk van felvonulni és jogunk van meleg olimpiát szervezni.

Bambula 2012.07.02. 19:01:29

@Judit10: Nem vagyok meleg, és nem értek veled egyet. Ha kedvük van együtt ilyen olimpiát csinálni, akkor miért ne tehetnék, ettől nekem nem lesz rosszabb, és neked sem.

farkamatvakarva 2012.07.02. 19:06:38

ez a kurva nagy pc lesz az emberiség normálisabb felének halála: a meleg, a néger, a dzsipó istenítés! :)
ehhez nem szándékozom asszisztálni, legyen mindenki más OTTHON!

Démonmac1 2012.07.02. 19:32:34

@farkamatvakarva:
Ne te mondd meg, hogy mit tegyenek az emberek.
Sőt semmilyen rasszista, homofób faszfej ne mondja meg :)

u.i. úgyis túlnépesedés van. (India, Kína)
meg aztán, klónozás is lesz nemsokára.

As Roma 2012.07.02. 19:55:53

@Judit10: Miért is diszkriminatív? Ki mondta, hogy csak melegek látogathatják? Jól hangzik amit írtál, tudom, hogy ez most menő, meg jó üzlet (mennyit is kap a Jobbik évente?). Az a baj vele, hogy ordas nagy hazugság.

csillagkutya seven 2012.07.02. 20:07:24

@Judit10:
kemény nő, remélem szültél már vagy 3x, nehogy kihaljon ez a fajta mentalitás...

Failer 2012.07.02. 20:23:24

2 év.. már csak 2 év

Közbiztonság Szilárd 2012.07.02. 20:36:24

@PannonBoy:
Meleg az a mostani idő.
Ti buzik vagytok.

És ti akartok ugyan buzilimpiát, de ha a buzikat kitiltanák a normál olimpiáról, azért eléggé fel lennétek háborodva, nem igaz.

És bizony, a felvonulásotokkal provokáljátok a titeket nem kedvelő többséget, aki irrtálónak tartja a seggben pávatollal pótkocsin az Andrássy pózoló buzikat.

És amilyen seggfejek vagytok, ezt nem vagytok hajlandóak vagy képesek belátni.

TH 2012.07.02. 20:56:03

@Közbiztonság Szilárd: ez a "seggben pávatoll" nem unalmas lemez? Évek óta senki nem vonult fel túlságosan botrányos öltözékben a felvonuláson. És ha igen, akkor sem úgy öltözik minden buzi/meleg, mi közük egymáshoz? Egyes attribútumok alapján képezhetünk csoportokat az emberiségen belül, de ostobaság lenne felelőssé tenni a csoport tagjait a többiek tetteiért.
Pl.: van kutyám, de nem tehetek arról, hogy mások pittbullt/rotweilert/komondort/stb-t tartanak, aki aztán megtépi a szomszéd nénit/gyerekeket/macskát.
Vagy a normálisan közlekedő biciklis/autós sem felel azért, mert mások ön- és közveszélyesen bicikliznek/autóznak.
Persze az nem baj, ha az adott csoportokon belül kialakul egy értékrend, ami elvárássá teszi a normális viselkedést a csoporton belül, de ez pont a melegfelvonulással kapcsolatban egész jól műxik: nem vonulnak botrányos öltözékben a népek, mert a legjobb esetben is azt mondja rá a többség, hogy az ő dolga/ő baja, de sokakat zavar nemi orientációtól függetlenül.

demján marley 2012.07.02. 21:34:39

@TH: a homofóbok azt hiszik, hogy csak ilyen létezik, mert ennek vannak kitéve: önként keresnek rá botrányosan öltözött melegekre, a kedvenc hírportáljaikon szintén vígan nézik ezt, hogy aztán megbotránkozhassanak és egymást vállon veregetve betonozzák be még inkább a zsigeri gyűlöletüket. de olyat is láttam már, hogy magát "normálisként" aposztrofáló homofób bevallotta, hogy meleg pornót nézett, természetesen csak azért, hogy lássa, mi is ez az undormány, nem azért, mert titokban érdekli és izgatja.

a homofóbok beteg, meghasonlott világképpel élő emberek, logikus érveket felsorakoztatni velük szemben felesleges. szimplán el kell őket küldeni a picsába.

Max val Birca · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.07.02. 21:37:35

@Judit10:

Bár homofób vagyok (és erre büszke vagyok), azon a véleményen vagyok, hogy bárki rendezhet bármit. Persze az egészet ökörségnek tartom, ráadásul homokos szempontból kontraproduktívnak. A homokos lobbi az ilyen dolgokkal cáfolja meg, hogy ők átlagos, normális emberek. Ha azok lennének, nem rendeznének ilyen eseményeket. Ezen az alapon lehetne sakkolimpiát rendezni csak cukorbetegeknek vagy bicikliversenyt szado-mazochistáknak - kb. ugyanaz a kategória.

TH 2012.07.02. 21:47:47

@demján marley: Szilárd régóta kommentel, és ezek alapján nem tartom hülyének, ergo értelmesnek tartom vele az értelmes párbeszédet.

@Max val Birca: ez ügyben ld. a fenti hozzászólásomat. Attól még, hogy vannak olyan melegek, akik ilyen eseményt rendeznek, nem minden meleg akar ilyen eseményt, és csak töredékük kíváncsi rá szerintem. SM/latex/stb. rajongók is rendezhetnek különböző rendezvényeket (rendeznek is), max nem verik ennyire nagy dobra. Ennek semmi köze ahhoz, hogy ki mennyire normális.

TH 2012.07.02. 21:51:04

@PannonBoy: @Közbiztonság Szilárd: Remélem az egyértelmű, hogy melegolimpián heterók is indulhatnak/megnézhetik, legalábbis nagyon durvának tartanám, ha ilyen alapon diszkriminálnának. Feltételezem, hogy az megy, aki akar.

Max val Birca · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.07.02. 21:56:45

@TH:

SM-rajongók rendeznek rendezvényeket: SM-rendezvényeket. De mondjuk SM-sakkolimpiáról, futóversenyről vagy műveltségi vetélkedőről nem hallottam.

Ha a homokosok rendeznek homokos találkozót, az oké. De abszurdum egy teljesen független témában rendezvényt szervezni. Ezek szerint lesz pl. homokos cukorbetegek találkozója is és mondjuk homokos numizmatikai szeminárium is? :-)

TH 2012.07.02. 21:59:22

@Max val Birca: tehát amiről nem hallottál, az nincs, ugye?
Biciklis klub sem rendezhet biciklitől független szülinapi partit vagy mondjuk balatoni vitorlázást?
Azért lássuk be, hogy az érvelésed erősen sántít, ami az érdekesebb kérdés szerintem, hogy mi a franctól lett ez a pár ezer embert érdeklő rendezvény ennyire felkapva?

Max val Birca · http://hurramilliomosleszek.co.nr 2012.07.03. 08:40:27

@TH:

Attól lett szerintem felkapva, hogy politikai kérdés lett belőle az elején, mármint, hogy Demszky még támogatta, Tarlós meg már nem. Pedig ebben nincs semmi furcsa szerintem, hiszen ha változik egy tisztség betöltője, változik a politika is. Korábban sem Budapest támogatta, hanem személyesen Demszky főpolgármester.

Közbiztonság Szilárd 2012.07.05. 15:56:04

@TH: A harmadik mondattól kedzve teljesen igazad van, azt meg, hogy ki hogy vonul, nem tudom, mert nem járok ilyenre, amiket annó a tévé mutatott, ott meg így vonultak.

De nem lenne sokkal egyszerűbb, ha mivel köztudottan zavarja az ország legalább felét (vagy többet, csak azok nem mondják), akkor hagynák a fenébe ezt az egész provokációt? Mert ez így bizony semmi egyéb.

És egy okkal kevesebb lenne, hogy beléjük kössenek, akik eleve csak az okokat keresik erre.

(off: Nagyon szar ez a blog, mármint írni bele - nem érzi az egeret a beviteli mező.)

Közbiztonság Szilárd 2012.07.05. 16:00:39

@TH:
Az a baj, hogy a bicikliseket nem utálja alapból a társadalom igen jelentős része.

A buzikat meg igen.
(Ne tőlem kérdezd, hogy miért, én nem utálom őket, csak ezeket a rongyrázó rendezvényeket nem nézem jó szemmel, pláne úgy nem, hogy az én adóm megy rájuk, és annyira azért nincs jó helyzetben az ország, szóval legalább az elkerülhető ökörségeket el kellene kerülni.)
süti beállítások módosítása